5/5 - (1 vote)

Ostatnia dekada była przełomowa dla całego e-sportu. Z niszy przerodził się w zjawisko o globalnym zasięgu. Dziś o e-sporcie jest głośno na całym świecie. To już nie tylko zwykłe transmisje meczów CS-a czy LoL-a. To coś więcej. To zakłady na e-sport, które można obstawiać na różnych platformach hazardowych. To wielkie organizacje e-sportowe, za którymi stoi masa ludzi. To także sponsoring i partnerstwa, które w ostatnim czasie stały się ważnym elementem tej bardzo złożonej branży sportów elektronicznych.

Wzrost popularności e-sportu nie tylko zwiększył oglądalność wydarzeń. Sprawił także, że w e-sporcie zaczął się napływ inwestycji, właśnie poprzez sponsoring i różnego rodzaju strategiczne partnerstwo. W tym materiale zanurzymy się w ten temat, sprawdzając, jak wsparcie finansowe ze strony sponsorów i partnerów stało się fundamentem dla branży e-sportowej, wznosząc ją na wyżyny i tworząc unikalny, zrównoważony ekosystem.

Dynamiczny rozwój e-sportu

Aby lepiej zrozumieć wpływ sponsoringu i partnerstwa na branżę e-sportową, najpierw warto rzucić okiem, jak wyglądał jej rozwój. E-sport, czyli cyfrowa rywalizacja w różnych grach online, zaliczył niewątpliwie gwałtowny i dynamiczny. Początkowo wszystko miało charakter skromnych, małych turniejów, które odbywały się w przeróżnych miejscach, na przykład w piwnicach. Rozgrywki te były transmitowane za pośrednictwem specjalnych platform, wykorzystujących przesyłanie strumieniowe. Wszystko było bardzo proste i mało profesjonalne.

Jednak wraz z udoskonaleniem technologii streamowanie i pojawieniem się serwisu Twitch TV, e-sport nabrał rozpędu. Rozgrywki e-sportowe powoli zaczęły przekształcać się w masowe wydarzenia, organizowane na coraz większych arenach, na które tłumnie przychodzili fani e-sportu. Wydarzenia te zaczęły być transmitowane w coraz to bardziej profesjonalny sposób, co zwiększyło ich oglądalność. Zaczęto wdrażać coraz bardziej interaktywne elementy do transmisji, a rozgrywki e-sportowe wkroczyły na salony bukmacherów i różnych serwisów gamblingowych, jak na przykład Vox Kasyno, gdzie zaczęto je powszechnie obstawiać.

Wraz z pojawianiem się coraz większej ilości tytułów e-sportowych, a także z unikalną naturą e-sportu, który tak naprawdę ma dużo wspólnego z prawdziwym sportem, baza fanów zaczęła się powiększać, przekraczając najśmielsze oczekiwania. Dziś widownia e-sportu to blisko 600 milionów fanów, a najpopularniejsze gry e-sportowe to:

  • Counter-Strike,

  • League of Legends,

  • Valorant,

  • Fortnite.

Za rosnącą popularnością e-sportu w górę poszło nie tylko zainteresowanie ze strony widzów. Dzięki temu e-sportem zainteresowały się też firmy zewnętrzne, które zobaczyły w branży dobry grunt na inwestycje, wykorzystując wysoce zaangażowaną i stosunkowo młodą bazę fanów.

Znaczenie sponsoringu i partnerstwa w e-sporcie

Obecnie sponsoring i partnerstwa odgrywają kluczową rolę w całej branży e-sportowej. Wszystko przez to, że marki zapewniają wsparcie finansowe i niezbędne zasoby. Współpracę w e-sporcie wyglądają różnie. Może to być sponsorowanie konkretnych graczy lub zespołów. Może to być również sponsorowanie różnych ważnych wydarzeń. Popularne są też strategiczne partnerstwa między organizacjami e-sportowymi a markami z innych branż.

Sponsoring

Popularne marki, takie jak Red Bull, Intel czy Monster Energy, bardzo szybko dostrzegły potencjał e-sportu, bo były to pierwsze duże firmy, które zainwestowały w e-sport, sponsorując różne drużyny. Firmy te położyły podwaliny pod rozwój branży, a także zwiększyły swoje zasięgi w społeczności graczy. Dziś wiele marek poszło w ich ślady. I to z wielu różnych branż, które na pierwszy rzut oka nie są powiązane ze światem gier. Dobrym przykładem może być tu Mercedes-Benz, firma z branży motoryzacyjnej, która współpracuje dziś z wieloma organizacjami e-sportowymi.

Jako że wydarzenia w e-sporcie, a w szczególności te największe, przyciągają ogromne tłumy fanów zarówno online, jak i offline, stały się świetną okazją do tego, aby podczas ich trwania marki mogły prezentować swoje usługi i produkty. I tak oto dziś wszystkie najważniejsze wydarzenia, jak na przykład Worldsy w League of Legends, są sponsorowane przez różne firmy, które czerpią z tego wielkie zyski, bo zapewniają sobie ekspozycję na ogromną publikę. Coca-Cola czy Mastercard to dwie najpopularniejsze marki, które chętnie inwestują w e-sportowe wydarzenia.

Partnerstwa

Obok sponsoringu w e-sporcie powszechne są też strategiczne partnerstwa. Takie partnerstwa są zawierane zazwyczaj między różnymi firmami z branży e-sportowej a firmami z innych branż i mają głębszy, długoterminowy charakter. Dobrym przykładem może tutaj być współpraca NBA i firmy Take-Two Interactive, która odpowiada za gry z serii NBA 2K. Dzięki tej współpracy powstała NBA 2K League, czyli profesjonalna liga e-sportowa, która jest idealnym przykładem synergii międzybranżowej.

Korzyści ze sponsoringu i partnerstw w e-sporcie

Korzyści są tutaj obopólne, czyli tak naprawdę mamy sytuację win-win, gdzie zyskują zarówno marki, jak i e-sport. Marki największą korzyść czerpią z tego, że taka współpraca daje im dostęp do nowej publiczności, która jest bardzo zaangażowana i lojalna. To pozwala markom stosowanie innowacyjnych strategii marketingowych, które zwiększą zasięg i świadomość wśród konsumentów.

Jeśli chodzi o korzyści ze sponsoringu po stronie e-sportu, to przede wszystkim jest to finansowanie. Dzięki napływowi gotówki organizacje mogą lepiej płacić swoim graczom, dzięki czemu są bardziej zaangażowani, a także rozbudowywać swoją infrastrukturę szkoleniową. Sponsoring wspiera też finansowo organizację wydarzeń, przez co są one lepiej zorganizowane — lepiej się w nich uczestniczy i lepiej się je ogląda. Partnerstwa podnoszą też ogólne postrzeganie e-sportu, poszerzając jego zasięgi.